Maica Domnului la Mănăstirea Petru Vodă

Mănăstirea SecuMănăstirea SecuAcesta rememorează întâmplările petrecute în cele vremuri, când fiind frate la Mănăstirea Secu, după peste 4 ani de călugărie, a fost nevoit să se întoarcă în lumea pe care o părăsise pentru amăn. Secu urma Domnului. Băiat sărac, rămas fără părinţi şi fără o meserie, nu avea prea multe perspective, însă „Maica Domnului a vegheat asupra mea, din copilărie, şi la bine, dar mai ales la greu”, se destăinuie părintele Flavian.

„Maica Domului era îmbrăcată într-o haină albastră şi avea un zâmbet nepământean”

Prima întâlnire a copilului Pop cu Preasfânta Fecioară Născătoare de Dumnezeu s-a produs la vârsta de trei ani, într-o noapte, pe când mama sa era în durerile facerii. „Maica Domnului a apărut într-o lumină mare, nepământeană – îşi aminteşte părintele – şi era îmbrăcată într-o haină albastră; se profila pe un cer albastru, curat ca lacrima, avea Pruncul în braţe, iar chipul îi era luminat de un zâmbet cum nu am mai văzut niciodată şi care nu se poate descrie în cuvinte. Am strigat <Uite-o pe Maica Domnului!>, însă ceilalţi care erau în casă au râs de mine. Acum, însă, după 70 de ani pot spune, cu mâna pe inimă, că imaginile sunt la fel de vii ca şi cum s-ar fi petrecut ieri”.

„M-a ars focul iadului pe burtă”

Expulzat din Sfânta Mănăstire, Casa Domnului, care devenise între timp şi casa sa, proaspătul mirean caută să înveţe o meserie şi să-şi facă un rost în viaţă. Găseşte o fată „tot aşa de săracă şi de necăjită ca şi mine” şi-l bate gând de însurătoare. Cu ce însă, cu ce mijloace? Vrăjmaşul diavol îl îndeamnă să trăiască în neorânduială, fără Sfânta Taină a Cununiei. Astfel, Dumnezeu „care nu vrea moartea păcătosului, ci să se întoarcă şi să fie viu” îi dă tânărului o boală, ca să-i arate că a rătăcit drumul.
„Nu aveam nimic, doar febră mare şi nu puteam mânca”, îşi reaminteşte părintele. Doctorii nu aveau soluţii, însă preotul din sat, Părintele Mihail Hogea, îşi dă seama de unde vine răul. După slujbele cuvenite, spovedanie şi împărtăşanie (oferită cu dezlegare dat fiind starea de păcat în care se găseau tinerii) tânărul cade într-un somn adânc. „Am adormit şi am avut un vis. Eram la fântâna de la Agapia Veche, fântână care există şi acum, doar că în vis era altfel, decât în realitate şi era împrejmuită cu lanţuri. Aplecându-mă, cu burta pe lanţ, ca să mă uit în fântână, am fost să cad şi m-am prins cu vârfurile degetelor de şipcile de la scândurile cu care era acoperită casa fântânii şi abia mă ţineam; atunci a ieşit şi o flacără cumplită care m-a ars pe burtă; am strigat după ajutor şi atunci a ieşit preotul mânăstirii, un preot bătrân cu barba şi părul albe ca zăpada. Avea în mână Sfânta Evanghelie şi Sfânta Cruce, m-a atins pe umăr şi m-am trezit. Am sărit din pat de parcă nu fusesem bolnav niciodată”.
Curios este faptul că deşi vorbea prin somn cei din casă înţelegeau perfect tot ce acesta spunea şi, mai mult, vedenia, a lăsat urme fizice: un semn roşu şi o arsură pe burtă, care a trecut abia după câteva zile. „Semnul era clar: fundul iadului şi focul gheenei pentru rătăcirea mea”, concluzionează părintele Flavian. Acest semn îi face pe tineri să-şi facă ordine în viaţă, căsătorindu-se după rânduiala Bisericii Ortodoxe, pentru ca apoi să sporească, atât în viaţa de familie cât şi în bunăstare.

„Maica Domnului mi-a indicat mănăstirea la care să-mi petrec restul vieţii pământeşti”

După o viaţă plină de bucurii (o femeie gospodină, care i-a dăruit patru copii, de la care are zece nepoţi), dar şi de greutăţi şi încercări (boli, probleme la locurile de muncă pe unde a trecut, insistenţa unor activişti în a-l face membru de partid – toate trecute cu ajutorul lui Dumnezeu) petrecută alături de femeia de care s-a legat în faţa Sfântului Altar, părintele începe să fie muncit, tot mai mult, de dorul mânăstirii. „Vremurile s-au schimbat, copii i-am rânduit, cu ajutorul lui Dumnezeu, fiecare la casa lui, aşa că am hotărât, cu soţia, să petrecem mai mult timp la Sfintele Mânăstiri. Şi apoi, viaţa de mănăstire nu o uiţi niciodată, te macină un dor nesfârşit şi îţi răsună o chemare în urechi. Este chemarea Domnului, la fel cum le-a spus şi Apostolilor <Vino după Mine!>”, spune acesta. Dumnezeu avea, însă, alte planuri. Astfel, că după o perioadă de suferinţă: „Dumnezeu a chemat-o pe soţia mea la Dânsul, apoi între copii a intrat zâzania de la apartamentul în care locuiam eu, cu toate că la intrarea în viaţă le-am dat, fiecărui, toate cele de trebuinţă: casă, servici, bani, etc”. Chemarea devenind tot mai puternică, creştinul Pop umblă pe la mai multe schituri şi mănăstiri, însă nu poate să se decidă unde să rămână, până de „Domnul mă va chema la El”. Alegerea o va face tot Maica Domnului: „Aflat în pelerinaj la Mânăstirea Rarău, m-am rugat în faţa Icoanei Făcătoare de Minuni a Maicii Domnului şi, după stăruitoare rugăminţi, mi-a dat Dumnezeu gândul de a rosti numele mânăstirilor unde ştiam că voi fi bine primit. Când am rostit, în gând, Petru Vodă, Maica Domnului mi-a făcut semn cu braţul drept. Apoi am venit la Părintele Stareţ Iustin, am vorbit şi Sfinţia sa, care m-a primit, spre a fi călugăr aici. Acum mă rog Bunului Dumnezeu, ca atunci când mă va chema la El să nu mă pedepsească prea aspru pentru păcatele şi nevrednicia mea. Iar Maica Domnului să mijlocească pentru mine, aşa cum m-a ocrotit toată viaţa”, îşi încheie Părintele Flavian istorisirea. Precum se vede cercul se închide. „Soldaţii lui Hristos” se întorc la Casa Lui, după ce-şi vor fi încheiat misiunea în lume. Cazul Părintelui Flavian Pop nu este singular, se cunosc şi alte persoane care au urmat un drum similar, însă, ca şi în cazul de faţă, modestia şi smerenia îi face cu greu să vorbească despre ei înşişi.
Silviu AroneţExtras din Gând şi Slovă Ortodoxe N.6

Lasă un răspuns

